واقعیت مجازی| حمایت از تولید 5 محصول داخلی به رونق گردشگری دیجیتال منجر شد
گردشگری از جمله صنایع درآمدزا برای کشورها است. اما گاهی این اتفاق در فضایی مجازی و با کمک نرمافزارهای طراحی شده امکانپذیر میشود.
واقعیت ترکیبی تخت جمشید(مانا)، موزه مجازی ایران، گردشگری با رویکرد تجربه محوری و هم آفرینی(اقیانوس)، شبیه ساز واقعیت مجازی برج تاریخی طغرل، سیرو (خدمات واقعیت مجازی و افزوده گردشگری) 5 نرم افزار طراحی شده در این حوزه هستند که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسعه یافته اند.
واقعیت مجازی فضایی غیرواقعی را در برابر چشمان ما قرار میدهد؛ فضایی که با کمک تصاویر ۳۶۰ درجه کمک میکند خود را در محیطی تصور کنیم که در حال دیدن آن هستیم. در حالتهای پیشرفتهتر با افزودن اطلاعات دیگری مانند صدا و بو، این تجربه بیشتر به واقعیت نزدیک شود. این فناوری توانایی بیشتری برای ایجاد تجربه سفر و گردشگری را فراهم میکند.
1. واقعیت ترکیبی تخت جمشید
این برنامه در واقع نمایش بازسازی سه بعدی تخت جمشید به کمک تکنولوژی های AR و VR است که توسط شرکت مهد ارتباط گوهر آریا تولید شده است.
این برنامه به گردشگران مجازی کمک می کند تا با استفاده از موبایل، تبلت و هدست واقعیت مجازی بنای تاریخی تخت جمشید را به صورت سه بعدی ببینند و با انتخاب یک کلید کل مجموعه را به صورت ۳۶۰ درجه مشاهده کنند.
2. موزه مجازی ایران
از دیگر برنامههایی که با کمک واقعیت مجازی و برای توسعه گردشگری دیجیتال طراحی شده، موزه مجازی ایران است که به همت شرکت پایدار میراث آرکا روانه بازار شده است. این شرکت با استفاده از فناوریهای نوینی چون فتوگرامتری، پهپاد فتوگرامتری، اسکن لیزر، عکاسی گیگاپیکسلی، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و پرینت سهبعدی در تلاش است تا میراث این مرز و بوم را به میراثی پایدار بدل کند و در راستای توسعه پژوهش در حوزه مطالعات ایران قدم بردارد. یکی از این تلاشها، فراهم کردن بازدید مجازی از موزههای کشور است.
3. گردش مجازی در برج طغرل
شبیهساز واقعیت مجازی برج تاریخی طغرل نیز از جمله محصولاتی است که برای توسعه گردشگری دیجیتال در کشور تولید شده است و امکان گردش غیرحضوری و کامل در برج طغرل را برای کاربران فراهم می کند.
محصولی که توسط شرکت شرکت فرجاد سپهر جهان آرا به تولید رسیده است. در برنامه شبیهساز واقعیت مجازی برج تاریخی طغرل، تلاش شده است تا با بکارگیری فناوریهای گوناگون، ضمن تولید محیطی واقع گرایانه از مکان باستانی، ویژگی های منحصر به فرد آثار موجود در آن، بصورت قابل درک برای کاربر نهایی، در آن شبیه سازی شود.
4. گردشگری با رویکرد تجربه محوری و هم آفرینی
آرمان گیتی رای نیز به حوزه ارائه خدمات واقعیت مجازی و افزوده گردشگری ورود و محصولاتی در این زمینه ارائه کرده است. مجموعه دانش بنیان آگیرا در سال ۹۲ حول توسعه فناوری های نوین صنعت گردشگری در دانشگاه صنعتی شریف تاسیس شد.
این شرکت با استفاده از فناوری های نوین طراحی وب، داده کاوی کلان داده ها، سامانه های بازدید واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و نرم افزارهای موبایل محصولات متعددی را در صنعت گردشگری توسعه داده است.
5. سیرو
سیرو به کمک فناوری واقعیت مجازی به معرفی اماکن گردشگری ایران می پردازد و محصول دانش بنیان شرکت آگیرا است که از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شناسایی شده و در تلاش است تا خدمات واقعیت مجازی و افزوده گردشگری را در کشور توسعه دهد.
مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
#23
Send to friends